søndag 18. mars 2012

Finnmarksløpet 2012 er historie

Et dramatisk Finnmarksløp er over. Først av alt vi jeg gratulere Arne med et bra gjennomført løp. 7. plass ble vel ikke det Arne hadde drømt om, men jeg er super imponert over hvordan han klarte å hekte sammen spannet gang på gang. Den ene viktige hunden gikk ut etter den andre. Marianne sto på sidelinja og kjente frustrasjonen øke inni seg, noe som super co handlerene sikkert fikk merke til tider. Men Trine og Stein har vært ute en vinter natt før og tok det meste med knusende ro i liket med Arne som var like rolig å gjorde akkurat det som trengtese hele veien, uansett hvor glødende kommentarene fra sidenlinja var. Men tror nok at de var med på og få ut det lille ekstra de også.
 Bikjene imponerte hver gang med og være det første spannet som la seg rolig ned uten å stå og kauk bjeffe i times vis, å utnyttet tiden i halmen maksimalt før avreise. Arne på sjekkpunkt kan få en vær handler til å rive seg i håret. Men når bikjestellet er gjort å alt klart til avreise så har det ikke gått så sakte som det ser ut. Det må være på skritt lengden han tar dem. JEg sammenlignet Arne på hunndestellet et par ganger, med Tirne Lyrek og Harald Tunheim. De to som jeg nevnte har en helt annen intensitet å det ser ut som om alt går så utrolig mye forttere, men det var kunn få minutter som skilte. Sykt imponert, er vist noe som heter å skyndte seg sakte! Jeg har aldri fått det til men Arne gjør det til gangs.
GRATULERE ARNE SUPERT LØP!!!!



Mens Arne hadde en meget offensiv kjøreplan hadde min kommende sjef en litt roligere plan. Arnt Ola Skjerve kjørte jevnt, tok lange pauser for å øke farten mot slutten av løpet. Tror faktisk han hadde bestetider på alle de siste etappene untatt en. Utrolig bra! Helt RÅTT og på slutten så "knuste" han Lars Monsen  igjen som han gjorde det i femundløpet, 9 plass meget respektabelt!! Jeg kunne skrevet minst like mye positivt om Arnt sine rutiner og hundene som om Arne, men jeg skal tross alt klare å jobbe med han et år så det kan jeg bare ikke si!

Så om det ikke skulle holde så kom Jo Jøldal inn til årets ROOKIE. Gratulere. Jeg kjøpte min supre Alska Husky for 3 år siden av Jo. Det er faktisk hans skyld at jeg er blitt så hekta på denne sporten. Flere av kullsøsknene til Birka (min hund) gikk 100 mila i år.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar