mandag 30. mai 2011

VIKTIG INFO

Dette er noe vi må passe på folkens!

Hva er Epidermolysis Bullosa Junctional (EBJ)
En hudsykdom som gjør at underhuden og overhuden ikke  henger sammen pga mutasjon i et gen som lager et "ankerprotein". Huden blir dermed svært skjør. Det blir stygge blemmer og sår på huden og slimhinner som væsker og gir dehydrering, og blir betente. Sykdommen fins også hos mennesker. 
INFORMATION OM EBJ, EN SJUKDOM SOM KAN DRABBA KORTHÅRIG VORSTEH
Jag vill göra Alla uppmärksamma, som tänker åka ut i Europa och para sina hundar eller kanske köpa en valp, på denna sjukdom. (detta Kan även gälla i Norden)
Sjukdomen heter Epidermolysis Bullosa Junctional och förkortas EBJ.
EBJ har autosomal recessiv nedärvning, vilket innebär att anlagsbärare som paras med icke anlagsbärare får 50% nya anlagsbärare och 50% icke anlagsbärare (fria).
Anlagsbärare som paras med anlagsbärare får 25% EBJ, 50% nya anlagsbärare och 25% icke anlagsbärare.
En anlagsbärare är en fullt frisk hund som ALDRIG utvecklar sjukdomen. De hundar som utvecklar sjukdomen, går en kvalfylld död till mötes inom 3-5 veckors ålder. Detta innebär att det inte finns några vuxna hundar som har sjukdomen EBJ.
För att minska risken på en spridning av EBJ-anlagsbärare, finns det enkla medel, alla hundar kan testas antingen genom salivprov (Swab) eller blodprov. Proverna skall utföras av veterinär och skickas till lab i Tyskland eller Frankrike (se adresser längst ner på sidan).
Jag har testat alla valparna som jag fick efter kombinationen (polskfödde) DON z CZARNEGO DWORU och Björnkärrets Gräfin Gisela.
Jag har även testat min tik Björnkärrets Gräfin Gisela S41812/2006 och min hane Björnkärrets Graf Siegfried S41815/2006 som är helbror till Gisela. Båda mina hundar testades negativa och vardärmed icke anlagsbärare, 

mao. fria.
Resultatet av detta blev följande

50% av valparna var anlagsbärare av EBJ, inga valpar utvecklade sjukdomen.
Detta innebär att DON z CZARNEGO DWORU Regnr. PKR11446 ÄR ANLAGSBÄRARE av EBJ.
Vad har jag då gjort för att stoppa detta på min Kennel?
Jag har satt avelsspärr på anlagsbärarna, hos SKK, så dessa kan inte gå vidare i avel. Alla valpköpare är informerade och fullt medvetna om vad detta innebär. Registreringsnumren kommer jag även att skicka till Vorstehklubbens avelsråd.
Om det är så att någon använder dessa hundar i avel, går det inte att registrera valparna i SKK, Svenska Kennelklubben.




1 kommentar:

  1. Riktig forkortning er JEB, Junctional Epidermolysis Bullosa.

    SvarSlett