mandag 15. august 2011

sen sommeroppdatering.





Det har vært stille på bloggen en stund nå. De siste ukene i Tafjord holdt seg stabilt med regnvær. Jeg var ganske så lei. Og når jeg endelig var ferdig og på vei til Finnmark krasja jeg like nord for Trondheim. Dette har absolutt ikke vært min sommerferie. Det gikk heldigvis bra med meg og hundene. Bilen fikk en del matrielle skader men ikke verre en at den humpet seg til Langfjordbotn.



Fra venstre Sindre, Dag, Lisa og Ingvild
Jeg stoppet en tur i Steinkjer for å sove. Jeg fikk en melding fra Lisa Brøndbo hvor hun utfordret til en vennelig duell gocart. Så lørdag 30.7.2011 var det klart for Ongdal grandprix på Steinkjer raceway. På startstreken sto Sindre Hasselvold, Lisa Brøndbo, Dag Isaksen og Ingunn (venninne av Lise). Vi kjørte 3 heat, to med felles start og en med enkel start. Deilig og få på seg hjelmen og vente på att flagge skulle gå ned igjen. Adrenalinet var på topp og jeg kjente at konkurranseinstinktet som har hatt en lang sommerferie raskt var tilbake på plass. Jeg tok starten og ledet ut av førstesving. Bak meg kjempet de hardt om plassene så jeg fikk kjøre mitt eget løp i fred og ro, helt til siste runde. Jeg tok igjen en av de andre og jeg var litt het når jeg skulle forbi. Døra som jeg syns var stor og åpen ble plutselig stengt og jeg sto og gravde gress!  Det handler ikke om å lede hele veien når man er sist i mål. Heat 1: Lisa, Dag, Andreas, Ingunn.
På start streken i heat 2 var jeg klar for revansje. Starten gikk som smurt og etter det var det ingen konkuranse og føle på kroppen. 1 Andreas, 2 Dag 3 Lisa 4 Sindre. Så enkeltstarten gikk også helt uten problemer. Vi var da ganske mange på banen så jeg gikk til slutt ut av tellinga på hvor mange jeg kjørte forbi. Men jeg vant forran Lisa og Dag på 3. Så jeg ble første vinner av Ongdalen Grandprix. Så da er vi i rute for høst sesongen!

Etter gocarten gikk ferden videre til Finnmark. Jeg var framme tidlig søndag 31.juli. Endelig var jeg sammen med kjæresten igjen! Hun hadde fjøs hele den første uka, så jeg fikk prøvd meg som melkebonde. 34 kyr som skal melkes vær morgen og kveld. Jeg trives godt med og jobbe med dyr, og kuer er langt i fra det værste å jobbe med.
De hadde 1.slåtten samtidig og ingen ting hadde gått som det skulle så de hang litt etter. Så søringen (jeg)  fikk lov til og prøve seg med både slåmaskin og rundballpresse. Jeg elsker jo alt som brommer og var ikke vond å be! I slåtten har de felles lunsj og middag og hundepraten satt løst, og når du har Arne Karlstrøm og verdensmester Marianne Sjøthaug til å fortelle historier og dele erfaringer med hender det at både lunsj og middagen drøyer litt. Jeg har fått tid til å trene hundene og været har stått oss bi med fine tempraturer. Jeg har kjørt tunge økter så den store farten er ikke der enda men det er helt greit. Om den har kommet til første løpet i Barmarkscupen vet jeg ikke, men det er NM som er målet og derfor kan jeg ikke være helt i topp slag til første løpet om drøye 14 dager. Men vi skal selvfølgelig gi alt der også!



I dag 15.august er første gang på 7 dager jeg har nett og mobil igjen som kansje flere har merket. Jeg og Ida pakket sekken og 3 kløver, til fjells bar det. Birka, Cuscus og Sunny med hver sin kløv og vi med sekk. Rolige dager med flott vær. 2 netter i telt og 4 netter i hyttene som familien til Ida har inne på fjellet. Det var fantastisk. Bikjene får god trening i bæringen, pluss at de hele tiden må fokusere på hvor de må plassere beina. De får også trent mye av støttemuskulatur til rygg og nakke. Cuscus får også hvilt potene sine en del når han må gå rolig med kløv, så nå har det blitt fine og harde igjen og klare for løp.




Sunny ble veldig forelska i Birka
Fersk ørret til middag




Mener du at jeg skal bære denne!


Morgen stund i telte!

Nesten KILOEN!

Birka koser seg i lyngen

 

Endelig ble det plass til meg i telte også!


Cuscus drømmer om Finnmarksløpet (Ida gjør iallefall det!) 






Rød som bare en Finnmarks ørret kan bli i kjøttet

Til helgen reiser jeg tilbake til Steinkjer og skole start. Da er ferien heeeelt over og jobben med å finne sponsorer og tjene litt mer penger til høst\vinter sesongen starter igjen! Jeg gleder meg masse!!!!

1 kommentar:

  1. Får helt frysninger jeg! Ser ut som dere har hatt en helt fantastisk tur!! Hils Ida
    Klem Lisa

    SvarSlett