lørdag 23. juli 2011

Fjelltur og jobb

Først vil jeg gi min kondolanse til alle som har mistet en eller fler av sine kjære under de tragiske omstendighetene i Oslo og Utøya. At noe slik skulle skje i vårt flotte land er så uvirkelig og trist.

Tur nr 2 som jeg skrev at jeg og Ida planla i forgje innlegg ble fra Sykkylven via Gulmordalsbreen til Pachelhytta, opp på Slogen og ned Brunstadalen dagen etter.
Turen over breen var helt super. Fantastisk vær og påskestemning. Jeg kjente virkelig på savnet etter skiene når jeg fikk snø under beina igjen. Det var tydelig på bikjene også, de spant rundt med ville kromspring. SNØ ER TOPP vi vil ha den tilbake hilsen Cuscus og Birka
Etter en kjapp middag for to og firbeinte på pachelhytta  tusla vi opp på Slogen 1564 m.o.h Vi kom opp på slogen i 20.30 tiden.
Det hadde vært travelt på toppen den dagen, over 70 stykker hadde vært der. Vi var super heldige og fikk en flott solnedgang (avbrutt med en liten sky) helt alene. Alle den prektige og flotte naturen som er rundt her på sundmøre er helt fantastisk.

Pepptalk før vi skal ned igjen
Til tops var det kun Cuscus som var med på grunn av det krevende terrenget orket jeg ikke ha to hunder og holde styr på. Så for at vi skulle ha seng og sove i tok jeg med Cuscus når han til tider kan være ganske så bråkete i buret sitt når ingen er i nærheten. Han måtte klyve og klatre masse og jeg ble imponert over hvor flink han var til og følge meg å gå bak.
SLITEN, men på toppen :D
På denne turen er det første gang jeg har sett Cuscus helt dønn utslit. Når vi kom på toppen var han helt ferdig. Bare la seg ned og prøvde å sove. Så oppskriften på og slite ut Cuscus er ca 2500 høydemeter opp og ned i løpet av en 8 timers dagstur.

Nå har Ida reist hjem og jeg har vært i full sving i Tafjorden. Vi har hatt stans i et kraftverk på grunn av sand i en vanntilførselstunell. Stans  er lik 0 strøm produsert, som igjen betyr at vi så og si må jobbe døgnet rundt for og få ting i orden . 250 tonn med sand, stein og gjøreme sugde vi ut av tunellen og rørene inn i kraftstasjonen. I løpet av 5 dager. Kroppen min var ganske så sliten etter 3 dager med kravse og spade. God trening. Men jeg er veldig glad for at jeg ikke skal jobbe med dette på fulltid i framtiden.
Ida sitter og ser utover alle de flotte fjellene
Nettopp kommet opp Gullmorbreen
De siste to dagene denne uka har jeg vært i Tafjorden og jobbet. En dag inspiserte vi en vannluke. Denne luken er et stykke oppi fjellet så bikjene fikk være med og løpe foran atv`n. Cuscus syns til tider at vi kjørte vell sakte opp den svingete fjellveien og sto fler ganger og bjeffet på oss. På fredag var jeg oppe med taubane for og hente ned en traktor som er blit brukt tidligere i sommer i en tunel. For og få være med i taubanen måtte jeg ha et nedfiringskurs. Artig!!! Nå kan jeg kjøre tuvbane ut 2011 :D
Tunnelen som vi renset
Fin med hjelm ja :D






Nå er det bare en uke til så er jobbinga for denne sommeren over og sommerferien kan begynne :D Gleder meg masse!!!

Lagt ut masse nye bilder. Gå på bildesiden og trykk på linken så finner du dem!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar