søndag 27. desember 2015

Alta Todagers

Alta 2-dager 280km
Årets første test er gjennomført. Målet var og få en god gjennomkjøring for unghundene, og få testa 2 usikre kort i kennelen. Spannet besto av 5 voksene hunder Marit, Scnhell, Iver, Emma og Laska. 5 unghunder Petaci, Froom, Hondo, Basso og Yme. De to usikre var Petter og Unia.
 
Løpet gikk fra Gargia-Soulovopmi-Bingis-Miron Hvor strekningen Soulovpmi-Bingis-Miron ble kjørt to runder før målgang i Gargia. Løpet var uten Sjekpunkt med depot , så alt ustyr måtte være med i sleden fra start. Vi hadde en 8 timershviletidspott som skulle taes ut på sporet. Underveis i løpet viste vi aldri helt hvordan vi lå ann før de siste 30 km før mål. Siden alle hadde forskjellig hvile strategi. På begge rundene inn til Miron fikk jeg hund i sleden, disse kunne jeg ikke sette ut før jeg var tilbake på Soulovopmi. Dette hindret meg ikke noe serlig med det ble litt ekstra tyngde i sleden, så farten gikk nokk litt ned pga dette. Det var de to usikre hundene som gikk ut, Petter og Unia.  De har rett og slett ikke hode til og være med på de langeløpene. I tilleg måtte jeg sette ut Yme med en sår skulder.
 
Sporet var tidvis veldig bra, men det var en del strekninger med mye hull med sukkersne som er veldig tungt for hundene. Det var nok i et av disse hullene yme fikk seg en smell i skulderen. 
 
I pausene var de fleste hundene overaskende flink og hvilte godt. Jeg kjørte 116km før første hvile 100 km til andre hvile og 74 km til mål. Med 5 timers hvile, og 3 timers hvile.  
 
Alt i alt er jeg veldig godt fornøyd med løpet. 6plass er over all forventning. Unghundene gjennomførete løpet veldig bra. Vi fikk kjørt lange etapper hvor trøkket ble holdt oppe hele veien. Nå gleder vi oss til Bergebyløpet. Jeg har gått ned til 8 spannklassen, siden jeg ikke har nok hunder i kennelen til og sette sammen et 14 spann. 
 
Sesongen 2015
Vi er godt i gang med treningen. I løpet av de første tre måndene har hundene tilbakelagt 3000 km med trening. Og vi er sålangt godt i rute til og nå de målene vi har satt oss før sesongen startet m.t.p treningen.

Den nye jobben min på Finnmarkskollektivet gir oss mange muligheter til å reise på tur og trene. Det har blitt treningscamp i Kvæangsbotn, Suolovopmi Fjellstue, hytta i kautokeino og Bingis fjellstue. Vi har vært på tur i alt fra 2 dager til en uke. For oss er dette helt topp. Vi får variasjon og  det virker som hundene liker det godt.

Målene for sesongen er ikke satt veldig høyt. Vi skal kjøre 3  løp Altatodagers, Bergebyløpet og Passvik eller Tobacotrail. De første 3 løpene blir ren gjennomkjøring for unghundene. Hvor målet blir og få dem til mål blide og glade. Jeg kjører åpen spann for å få flest mulighunder igjennom løp denne sesongen. På Passvik ellet Tobaco trail kommer vi til og toppe et 8 spann. Finnmarksløpet 2017 er det vi trenfor i år og det er det jeg har i tankene hver treningsøkt. Et godt treningsgrunnlag må på plass før vi er konkuranse dyktigige igjenn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar