tirsdag 19. november 2013

Omsider slede føre!



Det er ikke å skyve under en stol at jeg hadde håpet å være på sleden tidligere enn mitt i november. I treningsdagbok for 2012 sto det første slede tur første helga i november. Men myrene på Steinkjer trenger jo nesten ikke snø i det hele tatt for å være kjørbare. Her i Langfjordbotn må det litt mer snø til før vi kan ut å kjøre slede. Det har vært snø under potene til bikkjene siden starten av november. Men all treninga har foregått med ATV frem til søndag. Den lille snøen vi har hatt har sørga for fine treningsforhold, og jeg har knapt nok måtte sette på en sokk så langt. Så jeg kan jo ikke klage heller :D

image.jpeg

På treningsøkta lørdagskvelden kunne jeg konstatere at de siste dagene med vind og snøbyger hadde fylt igjen de fleste plassene det trengtes snø. På kvelden forberedte jeg  slede utstyret så alt var klart til en tidlig økt med brøyting av løyper. Optimistisk som jeg er så regna jeg med at det skulle gå greit å finne vinter løypa. Men pågangsmotet var større enn hukommelsen, så plutselig sto jeg med spannet inne et bjørke kratt med særdeles få veier ut. Men det løste seg etterhvert, hundene holdt seg rolig mens jeg knota rundt for å løse opp diverse floker.

image.jpeg

Været var så som så, innimellom bygene så jeg et snitt til å komme meg opp til fjellet. men hadde knapt passert fjellkanten før jeg tok halen mellom beina og kjørte ned igjen. Men alt i alt så hadde jeg en topp tur og de unge hundene viste pågangsmot under tidvis krevende forhold. Og det var jeg som snudde på fjellet ikke dem. De hadde bare dura videre om jeg ikke hadde bedt dem snu.


image.jpeg

Det var hviledag i går, men resten av uka blir det hardkjøring. Vi ligger godt ann med tanke på trenings planen som er ganske lik den jeg hadde i fjor. Så så langt er jeg blid å fornøyd!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar